Skolens historie

Næstved Fri Skole blev grundlagt i august 1998 i Vejlø, syd for Næstved, af en forældregruppe. I de første år tog skolen afsæt i en pædagogisk model fra Sudbury Valley School ved Boston, USA. Tove Hartelius har siden starten fungeret som skoleleder.

Gennem årene har skolen udviklet en helt unik form. Nye krav fra det omgivende samfund og ændringer på baggrund af erfaringer har formet skolen til det, den er i dag, og formen ændrer sig hele tiden. Skolen var i de første år placeret i en tidligere landsbyskole i Vejlø syd for Næstved.

Efter et halvt år uden statsstøtte på grund af for få elever, flyttede skolen til Rislev – også i en tidligere landsbyskole. Skolebygningerne er lidt efter lidt blevet sat i stand, og i 2009 tilkøbtes det tidligere gymnastikhus.

I 2008 udkom bogen "Frie børn lærer bedst" i forbindelse med skolens 10års jubilæum.​

I 2020 udkom skolens Hvidbog om en lang række emner der berører skolens virke. Kan læses her!